: مطالعه تحلیلی قابلیت های کاربردی نقاشی های عاشورایی تکیه معاون الملک در تصویرسازی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده رمضان نامدار
- استاد راهنما خشایار قاضی زاده پرویز اقبالی
- سال انتشار 1390
چکیده
در رساله پیش رو به معرفی تکیه ی معاون الملک که آثار کاشیکاری آن از نمونه های کم نظیر و شاخص محسوب می شود پرداخته ایم و نیز سابقه و پیشینه ی این هنر( تصویرسازی با تکنیک کاشیکاری) در تاریخ ایران را مورد توجه قرار داده ایم. تحلیل شیوه های تصویرسازانه ی آثار کاشیکاری تکیه معاون الملک از مهمترین مطالبی است که در این رساله به قلم درآمده است. در این آثار شیوه ای شاخص و پربار برای تصویر نمودن ماجراهای مرتبط با واقعه عاشورا به کار رفته است که به لحاظ تکنیکی و نیز نوع نگاه معنوی بسیار مهم و قابل توجه است. همچنین با توجه به حاصل بررسی های به عمل آمده در خصوص سبک نگاره های تکیه این مساله مورد بررسی قرار گرفته است که چگونه می توان از تکنیک و سبک آثار این تکیه در تصویرسازی امروز استفاده نمود که در این راستا به چگونگی برقراری ارتباط میان این آثار و مخاطب و نیز نیازهای مخاطب و فضای هنری امروز پرداخته ایم. با توجه به اینکه در جهان امروز، احراز، حفظ و بروز هویت برای یک ملت در عرصه ی هنر بین الملل و نیز نوآوری اصیل، اهمیت فراوان دارد، می توان از شیوه ی نگرش معنوی و تکنیک های هنری این آثار برای رسیدن به شیوه ای نوآورانه بر اساس سنت های اصیل گذشته و بیان هویت ایرانی- اسلامی در تصویرسازی های عاشورایی امروزه بهره گرفت. به این ترتیب ارتباط میان مخاطب ایرانی و آثار تصویرسازانه نیز به خوبی برقرار خواهد شد، چرا که چنین سبکی در هماهنگی با ذوق ایرانی و دارای پیشینه ای آشنا برای روحیه ی ایرانی است.
منابع مشابه
مطالعه نقوش مذهبی درکاشی های تکیه معاون الملک
در اواخر دوره قاجار معماری ایران با مذهب هم گام می شود و کاشی کاری به نحو گسترده ای برای جلوه بخشیدن به سطوح بناهای ایرانی، اسلامی متداول م یگردد. نوآوری در شیوه ساخت و مضامین از ویژگی های کاش یکاری در این دوره است. از شاخص ترین حضور کاشی در تزیین بناهای مذهبی دوره قاجار، می توان به تکیه «معاون الملک » در «کرمانشاه » اشاره داشت. این بنا مجموعه ای تصویری از نقش های متنوع و مضامین ملی، مذهبی و تا...
متن کاملتطبیق زیباییشناختی دیوارنگاری های مذهبی (واقعه کربلا) بقعه شاه زید و تکیه معاون الملک در تعامل با تعزیه
دیوارنگاری مذهبی در معنای هنر شیعی و با محوریت ائمه دین، بهویژه واقعه کربلا با قدمتی چندصدساله، از مهمترین گونههای دیوارنگاری ایرانی است که دوران اوج و شکوفایی خود را در دوره قاجار و در پیوند با تعزیه سپری نمود. تأثیر این ارتباط در ویژگیهای مضمونی، ساختاری و زیباییشناختی دیوارنگاریهای مذهبی این دوران با تکنیکهای اجرایی مختلف نمایان است. گچنگاریهای امامزاده زید در اصفهان و کاشینگاری...
متن کاملمطالعه ی تطبیقی نقاشی های عاشورایی حسن اسماعیل زاده با متن مقتل روضه الشهدا
این مقاله به بررسی تاریخی روایات ترسیم شده در نقاشیهای قهوهخانهای با موضوع عاشورا میپردازد و طی یک مطالعهی تطبیقی، آنها را با مقتل روضه الشهدا مقایسه میکند. در نقاشیهای قهوه خانهای، شاهد تجمع تعداد زیادی از روایات در یک اثر هستیم؛ که در مورد منشاء و چگونگی پیدایش آنها اطلاع دقیقی در دست نیست و به نظر میرسد که سرمنشاء بسیاری از آنها را میتوان در حوادث تاریخی، مرثیهها و سوگواریها...
متن کاملتأثیر نقاشی قهوهخانهای در ساختار اعلانهای عاشورایی
اعلان میتواند در بزرگداشت ایام مذهبی ازجمله در سوگوارههای عاشورایی نقش مهمی داشته باشد. بر همین مبنا، میتوان به ویژگیهای خاص اعلانهای مذهبی توجه کرد و بر اساس آن، به مسئلۀ ساختار اعلانهای عاشورایی ازجمله طیِ سه دوره سوگواره اعلانهای عاشورایی بین سالهای 1384 الی 1387 پرداخت.با نگاهی به دادههای جدولها در تحقیق حاضر، روشن شد ساختار حلزونی یا دوار در اعلانهای عاشورایی کمترین کاربرد و ساخت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023